Pepparkakeland

Kommentera
Idag har jag varit på mösten hos mina päron tillsammans med syster Johanna farbror Pelle och mina kusiner Marcus och Mathias.
Vi har ängat första advent åt att äta en jättefin middag med kalkon och potatisgratäng alá Pappa Nisse.
Spelat lite jullåtar har jag och Marcus gjort för att höja julstämningen lite.
Sedan har vi ängat oss åt att bygga pepparkakshus.
Dock inte byggforms pepparkakshus som man köper på Ica. Nepp utan vi klippte och klistrade med ritningar och sedan bakade vi våra egna delar.
Jag byggde ett Medeltidshus. Alltså ett högt hus med 18 miljarder fönster som jag stod och skar ut med kniv. Jättejobbigt men det blev fint.
Pappa gjorde en riddarborg.
Pelle och mathias gjorde ett utedass och en tomtestuga. Jättegulliga!
Marcus har gips på ena armen så han var ursäktad. Mamma och Johanna var bara inte så motiverade att stå och knö med mig och Pappa som ville göra de finaste husen...
Johanna hjälpte mig att klippa ritningar  alla fall... det är alltid något.

Pappa avslutade kvällen med att konstatera att han hade fått överskott av jul.

Jag avslutar kvällen med att konstatera att det finns inget så härligt som den första pepparkakan, den första glöggen, den första julmusten, första skinkmackan, bygga pepparkakshus, tända första andventsljuset, att se allt julpynt för första gången!

Jag kan helt enkelt inte få överskott på jul. Det går inte.
Jag älskar julen. Folk får tycka att de är en överskattad helg om de vill.
För mig är julen den bästa tiden på året. Därför att man känner en sådan gemenskap.
Min familj har alltid gemenskap året runt, men på jul är det speciellt.
Allt lyser.
Allt smakar pepparkakor.

Hela livet smakar pepparkakor.

Allt är underbart.