Ondskan i världen.

Kommentera
Den här världen skrämmer mig något så fruktansvärt. Mer och mer för varje dag.
Det här hänt igen.
Bomber, automatvapen, gisslandrama, oskyldiga dör och skadas. Varför!
Terrordåden i Mumbai tog hårdare på mig den här gången än någonsin. Indien har blivit utsatt förut, det har andra länder också. Många gånger, om och om igen.
Men så läste jag namnet Leopold.
Café Leopold
är en resutrang/café/bar som ligger på huvudgatan i tursiområdet Colaba i Mumbai.
Leopold's finns även med i boken Shantaram för er som har läst den.

Att gå in på Leopold's är som att gå in i en annan värld. Därinne kan man garanterat hitta människor av 30 oika nationaliteter på samma gång. Lika många eller fler språk. Konstig mat har de med.
Det var på Leopold's som jag vågade det Jana inte vågade. Testa det knasigaste jag har sett. Coca Cola med glass i.
Japp det var ungefär lika äckligt som det låter. Men det var där. På Leopold's.

Nu vet jag inte hur det ser ut. Sönderskjutet garanterat, eftersom det tydligen sprungit in en massa fanatiska puckon med automatvapen där.

Varför gör vi så här mot varandra.
Varför måste vi hela tiden bevisa att "jag har rätt och du har fel"

Min Gud är bättre än din Gud

Det gör fysiskt ont i mig!
Muslimer, protestanter, hinduer, katoliker, judar, buddister. Same shit diffrent names!

Vi har en gemensam nämnare, den enda som är värd att nämna.

Vi har alla en övertygelse.


Vi har alla en tro som driver oss.
För somliga är det tron på en Gud. För somliga på flera.
Somliga tror på ödet, andra på slumpen.
Somliga tror på kärlek, andra tror på vetenskap.

Det enda som är viktigt är att vi alla tror på något. Alla har vi en övertygelse.
Men borde inte den övertygelsen vara till för att ge just ditt liv en mening. Inte alla andras.
Varför måste du se till att så många som möjligt har samma övertygelse som du.

Hur kan man mörda, spränga, tillfångata, skjuta, våldta, bränna ner. Och påstå att det är Guds vilja!
Att bryta budorden i Guds namn!
Hur fan har man bara mage!


Vi får läsa i skolorna om hur inkvisitionen köpte sig sina biljetter till himlen, hur de torterade och mördade i Guds namn. Gjorde ett brott av att ha en annan övertygelse. Kätteri.
Kättare brändes på bål på den tiden får vi läsa om.

Idag bränns vi inne på lyxhotell i Mumbai.

Ja, jag säger vi. Därför egentligen är vi väl alla kättare.
Alla är vi lite kafeteriareligösa.
Vi tar de bitarna vi gillar i religionen och gör något eget av den.
Så det är väl bara fundamentalistiskt religiösa som har rätt. Eller?

Vi dödade över religion på 1500-talet. Vi lär ut om det i skolor världen över. "Kolla på idioterna då. Trodde att om de hade tillräckligt med pengar som kom de till himlen."

Men hur långt har vi kommit på 500 år?
Idag kan du inte köpa en plats i himlen med pengar.
Men om du spränger, skjuter och bränner inne så många människor du kan, då kan du alltid köpa dig en plats med blod.

Så mycket för julstämning.