Jag börjar fundera på om det här inte gått överstyr!
Evenemang som ploppar upp överallt på facebook om en "vit" jul eller en nykter jul, systembolagsreklam om att inte ge bort alkohol i julklapp, posters och tvreklam. "Dricker mindre än brosan men mer än sambon" Allvarligt talat!!!
Vad är det som är så hemskt med alkohol! Människor far illa, absolut. Alkoholism drabbar många familjer. Det är hemskt, självklart. Men det är inte alkoholen som är problemet!
Det är missbruket.
Antingen det är överkonsumption av mat, träning, narkotika, jobb, shopping, sex eller alkohol så är det ett missbruk. 
Problemet sitter inte i spriten, den sitter i huvudet på oss människor.
Det är vi som slår ner folk och skyller på spriten. Det är vi som slår våra fruar och skyller på spriten. Det är vi som glömmer av våra barn och skyller på spriten.
Det är vi! Inte spriten!
Vi måste börja ta ansvar för våra egna handlingar och sluta skylla ifrån oss.
Att förbjuda alkohol är inte lösningen.
Vi måste uppföra oss som vuxna människor och ta ansvar för oss själva.
Så fira ni ett "vit" jul om ni vill!
Gå med i facebookgrupper om att ni vill fira en nykter jul för era barns skull. Så att alla människor kan se att ni ska delta och säga "Åhh vad duktig hon är, jag önskar att jag var en lika bra mamma som hon."

Jag tycker att det är löjligt. 
Jag har växt upp i en väldigt alkoholliberal familj. Jag kände aldrig skräck om mina föräldrar drack alkohol, jag kände mig aldrig otrygg. Tvärtom! Ska dessutom tillägga att eftersom jag växt upp med en helt normal syn på alkohol, (inte som något förbjudet som ska gömmas undan för barn) har jag aldrig någonsin behövt sova i en fyllecell. Och tro mig det är inte helt ovanligt för min generation. Det är väldigt lätt att se vilka som växt upp i "göm-alkoholen-familj" det är oftast de ungarna som blir värst.
 
Så att göra "uppoffringen" att för sina barns skull inte dricka på jul verkar sjukt korkad när mer än hälften av alla som gör det antagligen kommer stå och pimpla skumpa vid tolvslaget en vecka senare och har då antingen barnvakt eller så säger de till sina barn att det är "vuxensaft".
Hyckleri!
Drick om ni vill men man ska göra det med ansvar. Speciellt om man har barn. Men att inte dricka bara för att det är julafton känns mer som något man gör för att andra föräldrar skall se och märka hur bra man själv är.
Knappast för barnens skull.
Gör inte alkohol till något dåligt, för då blir det bara mer spännande sedan.
Sluta hyckla!

En "vit" jul... yeah right!!!

Svenska Kommentera
Jag börjar fundera på om det här inte gått överstyr!
Evenemang som ploppar upp överallt på facebook om en "vit" jul eller en nykter jul, systembolagsreklam om att inte ge bort alkohol i julklapp, posters och tvreklam. "Dricker mindre än brosan men mer än sambon" Allvarligt talat!!!
Vad är det som är så hemskt med alkohol! Människor far illa, absolut. Alkoholism drabbar många familjer. Det är hemskt, självklart. Men det är inte alkoholen som är problemet!
Det är missbruket.
Antingen det är överkonsumption av mat, träning, narkotika, jobb, shopping, sex eller alkohol så är det ett missbruk. 
Problemet sitter inte i spriten, den sitter i huvudet på oss människor.
Det är vi som slår ner folk och skyller på spriten. Det är vi som slår våra fruar och skyller på spriten. Det är vi som glömmer av våra barn och skyller på spriten.
Det är vi! Inte spriten!
Vi måste börja ta ansvar för våra egna handlingar och sluta skylla ifrån oss.
Att förbjuda alkohol är inte lösningen.
Vi måste uppföra oss som vuxna människor och ta ansvar för oss själva.
Så fira ni ett "vit" jul om ni vill!
Gå med i facebookgrupper om att ni vill fira en nykter jul för era barns skull. Så att alla människor kan se att ni ska delta och säga "Åhh vad duktig hon är, jag önskar att jag var en lika bra mamma som hon."

Jag tycker att det är löjligt. 
Jag har växt upp i en väldigt alkoholliberal familj. Jag kände aldrig skräck om mina föräldrar drack alkohol, jag kände mig aldrig otrygg. Tvärtom! Ska dessutom tillägga att eftersom jag växt upp med en helt normal syn på alkohol, (inte som något förbjudet som ska gömmas undan för barn) har jag aldrig någonsin behövt sova i en fyllecell. Och tro mig det är inte helt ovanligt för min generation. Det är väldigt lätt att se vilka som växt upp i "göm-alkoholen-familj" det är oftast de ungarna som blir värst.
 
Så att göra "uppoffringen" att för sina barns skull inte dricka på jul verkar sjukt korkad när mer än hälften av alla som gör det antagligen kommer stå och pimpla skumpa vid tolvslaget en vecka senare och har då antingen barnvakt eller så säger de till sina barn att det är "vuxensaft".
Hyckleri!
Drick om ni vill men man ska göra det med ansvar. Speciellt om man har barn. Men att inte dricka bara för att det är julafton känns mer som något man gör för att andra föräldrar skall se och märka hur bra man själv är.
Knappast för barnens skull.
Gör inte alkohol till något dåligt, för då blir det bara mer spännande sedan.
Sluta hyckla!