Medvetandet sträcker sig ännu lite längre ut i verkligheten. Det börjar gå upp för mig att det finns ett liv efter skolan. Fram tills nu har jag inte tänkt på det, eller inte velat tänka på det. Inte av rädsla för vad som skall hända utan mer av kärlek till studierna. Jag har liksom låtit studierna bli ett självändamål. Jag älskar verkligen att plugga. Det är det bästa jag vet, nästan, eller nej, jag gillar nog öl och cigg mer, men plugg hamnar på en respektabel tredjeplats i alla fall. Men min nyfikenhet har liksom tagit över de senaste dagarna och jag har tittat väldigt mycket på jobb. Vad kan jag jobba med egentligen? Enligt svenskt näringsliv är jag som religionsvetare bara waste of space. Men om man tittar på vad det finns för jobb så är jag egentligen inte alls meningslös. Jag blev riktigt jävla förvånad rent ut sagt. Det finns kanske inte hur mycket jobb som helst, men jag hittade ett tiotal tjänster jag faktiskt skulle kunna söka, redan nu, utan att vara fil.kand. Så, återigen var det inget viktigt jag hade på hjärtat, jag ville bara tala om att jag ser bortom ljuset nu och förvisso ser jag inte helt tydligt vad som väntar mig där, men jag kan se konturerna av min framtid och det känns lugnande på något vis. Så de två år jag har kvar tillsammans med mina älskade böcker och föreläsningar känns ändliga. Fast på ett bra sätt, för om 2 år kommer jag nog sukta efter någonting annat och då kan jag jobba med vad jag vill!

Efter skolan.

Svenska Kommentera
Medvetandet sträcker sig ännu lite längre ut i verkligheten. Det börjar gå upp för mig att det finns ett liv efter skolan. Fram tills nu har jag inte tänkt på det, eller inte velat tänka på det. Inte av rädsla för vad som skall hända utan mer av kärlek till studierna. Jag har liksom låtit studierna bli ett självändamål. Jag älskar verkligen att plugga. Det är det bästa jag vet, nästan, eller nej, jag gillar nog öl och cigg mer, men plugg hamnar på en respektabel tredjeplats i alla fall. Men min nyfikenhet har liksom tagit över de senaste dagarna och jag har tittat väldigt mycket på jobb. Vad kan jag jobba med egentligen? Enligt svenskt näringsliv är jag som religionsvetare bara waste of space. Men om man tittar på vad det finns för jobb så är jag egentligen inte alls meningslös. Jag blev riktigt jävla förvånad rent ut sagt. Det finns kanske inte hur mycket jobb som helst, men jag hittade ett tiotal tjänster jag faktiskt skulle kunna söka, redan nu, utan att vara fil.kand. Så, återigen var det inget viktigt jag hade på hjärtat, jag ville bara tala om att jag ser bortom ljuset nu och förvisso ser jag inte helt tydligt vad som väntar mig där, men jag kan se konturerna av min framtid och det känns lugnande på något vis. Så de två år jag har kvar tillsammans med mina älskade böcker och föreläsningar känns ändliga. Fast på ett bra sätt, för om 2 år kommer jag nog sukta efter någonting annat och då kan jag jobba med vad jag vill!