Vi ger oss inte.

Kommentera
Det patroniserande samhället står mig upp i halsen. Det låtsas friskt att vi litar på folket, folket som gör samhället. Samhället som sedan styr folket med obönhörlig hand mot någonting som folket faktiskt aldrig ville ha. I valtider som dessa hopas debatterna i tv såsom flugor kring sur skit. Men vad säger de? Vad vill de förmedla?
Journalisternas frågor blir allt dummare och intervjuobjektens svar håller ännu längre nivå.
 
Jag är inte dum i huvudet. Så när en journalist skall intervjua sakkunniga inför valet vill jag gärna slippa höra frågor som "Varför är  Eu-valet så tråkigt i mångas ögon?"  En glad bollibompa-röst svarar något i stil med "men det är ju inte tråkigt" med ett brett leende och ihålig blick som om han talade med en femåring.
 
Jag.Går.Inte.På.Det.
Hade jag velat titta på barnprogram hade jag gjort det.
De som tycker att det är tråkigt är ju uppenbarligen redan förlorade till modebloggar, Jersey Shore och annan finkultur. Måste ni verkligen göra tv enbart för dessa människor? Var passar vi andra in?
Jag har inget intresse av att få indredningstips från Malou i efter Tio, jag bryr mig inte om det senaste modet,  Maria Montazami eller liknande underhållning. Därför tittar jag väldigt sällan på tv och tillhörde dem som inte direkt kände mig drabbad av att kabeltv-nätet skulle försvinna.  Om nivån läggs så lågt blir det ändå olidligt att titta på, så stäng ner det, gärna för mig.
 
 Det självklara i allt det här är ju förstås att detta inte är någon slumpmässig kulturförändring. Detta är medvetet. Spola över folket med reklam som uppmanar till hetskonsumtion. Tala om för dem hur viktigt det är med akryllspetsar på naglarna, eller hur livsviktigt det är att köpa proteinpulver du kan dricka på vägen till ditt svintrendiga gym så att du kan vara superredo för Beach 2014. Kvinnor med slimmade brunbrända kroppar och män med massiva biceps. Räta in er i leden, eller gå härifrån tycks budskapet vara. Låter vi dessutom folk jobba dubbelt så mycket, samt låter levnadskostnader öka utan att låta lönerna följa med så har vi ett komplett recept på hjärntvätt. En avledningsmanöver för att vi ska sluta ställa frågor om vad våra politiker sysslar med när de betalar sina krognotor med skattemedel. Helt plötsligt kan de ju nästan göra som de vill helt fria från granskning.
Men det kommer inte fungera. För långt ifrån alla människor låter sig fördummas.  Människor är förbannade och tacka gudarna för det. Jag känner mig inte ensam, och vi kommer inte ge oss. Så det så.