Våldsuppfostran

Kommentera
Vi blir aldrig av med hatet. Det ligger kvar över oss som en unken, gammal filt. Mögelgrön och äcklig. Varje gång är min förvåning lika stor i någon mikrosekund och varje gång går den blixtsnabbt över i ett höjt ögonbryn och en utfnyst konstaterande av ”Vad var det jag sa?”

Jag är ledsen, vi kommer nog aldrig ifrån det faktum att det finns människor som anser sig ha rätten att trakassera medmänniskor när de lycktas roffa åt sig ett maktövertag.
Det jag syftar på nu senast är såklart den omtalade video på transdevs busschaufför som blir frihetsberövad, misshandlad och utskälld av en testosteronstinn väktare/biljettkontrollant som helt sonika tycker att han har rätt att skrika ”Vill du behålla ditt jobb” och ”Du tror väl inte de brottar ner dig för att det är roligt”.

När jag ser videon vill jag bara skrika: Svar på fråga 1: Bestämmer du huruvida han ska ha kvar sitt jobb?
Svar på fråga 2: Mest troligt ja, eller kanske inte för att det är roligt, men för att de kan!

Okej, såhär, nej jag var inte på plats, så jag vet inte exakt vad som hände och jag tänker inte sitta och spekulera i vad som har skett i just det här fallet, utifrån en videosnutt. Men av denna film och av liknade filmer vi tidigare sett florera i media kan vi se att vi definitivt har ett problem på halsen. För oavsett busschauffören gjort något fel eller inte förtjänar han inte att bli behandlad på det där viset.

Vad är det för fel på er? Ni män (för ja, ofta är ni män om än inte enbart) som hela tiden måste brösta upp er och visa väktar/dörrvakts/polis/kontrollant/tågvärds-brickan (eller vad det nu kan vara) och med röst, blick, kropp och allmän dålig jävla hyfs påvisa att ni just i aktuell situation befinner er i ett överläge gentemot mig eller andra medmänniskor. Det händer ofta och jag är så jävla trött på det.

Jag kommer aldrig acceptera våld som ett sätt att bemöta våld. I mina öron låter det inte vettigt. Även om jag förstår att en ibland måste frihetsberöva människor för deras egen skull eller för andras bästa. Men att behandla någon så respektlöst som busschauffören på filmen blir behandlad, det är inte värdigt och har ingenting med skyddande av vare sig allmänhet eller chauffören själv att göra. Det är ren pennalism och måste förgöras.


Albus Dumbledore hade en lösning i Harry Potter och dödsrelikerna:

”It is a curious thing, Harry, but perhaps those who are best suited to power are those who have never sought it. Those who, like you, have leadership thrust upon them, and take up the mantle because they must, and find to their own surprise that they wear it well.”