Under en kort stund trodde hon inte på hoppet.
Under en kort stund stod hon aldrig mer.
Under kort stund dog nog själva solen,
för att aldrig vakna när någon ser.

Nya solar kommer aldrig resa sig för folket.
Nya solar kommer aldrig vara någons svar.
Nya solar må födas ur fördärvet,
men fördärvet i sig självt får stanna kvar.

Ett staket byggdes listigt upp i livet.
Ett staket byggdes för att dela något itu.
Ett staket byggdes för att alltid säkert veta,
vad var jag och vad var du.

Den nya kvinnan om hon vill får skriva lagen.
Den nya kvinnan om hon vill får leda in.
Den nya kvinnan om hon vill lär bli en överman,
Ej sin egen, men väl min.

Jag tar en hand ikväll för att våga släppa taget.
Jag tar en hand ikväll, skör, sprucken och röd.
Jag tar en hand som en gång tillhörde en annan,
för att leda allt det gamla till sin död.

Monolog

Poesi Kommentera
 
Under en kort stund trodde hon inte på hoppet.
Under en kort stund stod hon aldrig mer.
Under kort stund dog nog själva solen,
för att aldrig vakna när någon ser.

Nya solar kommer aldrig resa sig för folket.
Nya solar kommer aldrig vara någons svar.
Nya solar må födas ur fördärvet,
men fördärvet i sig självt får stanna kvar.

Ett staket byggdes listigt upp i livet.
Ett staket byggdes för att dela något itu.
Ett staket byggdes för att alltid säkert veta,
vad var jag och vad var du.

Den nya kvinnan om hon vill får skriva lagen.
Den nya kvinnan om hon vill får leda in.
Den nya kvinnan om hon vill lär bli en överman,
Ej sin egen, men väl min.

Jag tar en hand ikväll för att våga släppa taget.
Jag tar en hand ikväll, skör, sprucken och röd.
Jag tar en hand som en gång tillhörde en annan,
för att leda allt det gamla till sin död.