His-story

Kommentera
Jag hatar det faktum att friheten är en självklarhet för mig men en lyxvara för andra. Det finns ingen rättvisa i en värld där friheten är relativ. När den beror på hudfärg, kön, sexuell läggning, klass, social status eller färgen på ditt pass.

Mitt pass är vinrött och eftertraktat, det är min biljett till äventyr men framförallt en garanti att jag får återvända hem i trygghet.

Min hud är vit, det är min biljett till självklarhet, att jag har ynnesten att ta saker för givna.

Mitt namn väcker ingen uppmärksamhet där jag kommer ifrån, det är min fribiljett till en lägenhet, ett arbete och framförallt mitt givna tolkningsföreträde.

Mitt kön är förvisso det näst bästa, för den som har fitta och bröst är givetvis underställd mannen. Men jag är född i en kropp, på en plats och i en tid där jag får lov att tala. Även om det inte alltid gillas har jag en röst, en röst många män och kvinnor gärna skulle vilja tysta ner, men jag har åtminstone möjligheten att slåss för att höras och det enligt lag. En möjlighet många av världens kvinnor saknar.

Jag hatar det faktum att mina förfäder var kolonisatörer, plundrare, slavhandlare, våldtäktsmän och pengakåta monster. Jag känner hat mot medmänniskor som inte förstår vad vi har gjort mot världen, som inte förstår att min och deras frihet är stöldgods.

Det finns ingen rättvisa i en värld där vi fortfarande delar upp folk och folk. Där värdet av varje människoliv varierar för att feta, vita, rika män har bestämt och fortfarande bestämmer det.

Dagens politik får mig att må illa, normerande vackra människor med blekta tänder och gigantisk solskenslika spotar i ansiktet talar om mänskliga rättigheter och vikten av att vara solidarisk. De som sedan själva kan gå hem till 400 m2-hus där minst 20 personer till hade fått plats. Medan de människor som verkligen behöver vår solidaritet går och lägger sig i en port, ett soprum eller under en bro för att sova.

Det finns ingen rättvisa i en värld som fortfarande låter kvinnor och barn tas som slavar av män för att de anser sig ha den rätten. Genom vad de än må vara; Gud, pengar eller politisk övertygelse. Därför att den rika, vita västvärlden skapat ett glödgat hat genom att våldta alla delar av världen som inte var vår egen. Den vita västvärlden påstod sig "upptäcka" kontinenter och länder som redan var bebodda av människor.

Vi har själva skapat hatet, krigen och konflikterna. Under tusentals år har den vita mannen från väst skändat och våldsfört sig på människor och nu undrar alla varför världen är trasig.

Det finns ingen rättvisa i en värld där vi som av en slump fötts med privilegier har möjligheten att blunda. Där en kan välja om en vill se eller inte. Där en kan titta men utan att registrera. Den lyxen är fullständigt överflödig.

Det handlar om lättja. Vi har råd att inte bry oss. Vi har råd att somna in i masspsykosens hypnos. Det är lättare att flyta med i strömmen genom kläd-rea, låtsas-journalistik, restylane-läppar och låtsasaktivism på sociala medier. Det är lättare än att ta till sig sanningen och det är precis vad de vill att vi ska göra. Köra huvudet i sanden och lydigt glömma bort vår historia.

Jag hatar det faktum att friheten är en självklarhet för mig men en lyxvara för andra. Det finns ingen rättvisa i en värld där friheten är relativ.